Sporten, leren en bewegen

Iedereen weet dat sport en bewegen van positieve invloed is op de gezondheid van een kind. Afgelopen jaren is er echter ook veel onderzoek gedaan naar de invloed van sport en bewegen op de cognitieve vaardigheden. Hieruit zijn een aantal interessante bevindingen naar voren gekomen. Het blijkt dat een juiste balans tussen sport, leren en bewegen kan helpen bij het verbeteren van leerprestaties.

 

Beter leren door te sporten

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat sporten van positieve invloed is op de executieve functies van een puber. De hersenstructuur verandert er namelijk door. Na het sporten vinden er dan ook (direct) allemaal chemische veranderingen plaats in de hersenen. Zoals een toename van concentraties dopamine en norepinephrine. Een verhoging van deze concentraties zorgt voor een verbeterde aandacht en taakgerichtheid bij kinderen.

Ook op langere termijn kunnen fysieke activiteit leiden tot een betere doorbloeding van de hersenen. Ook de aanmaak van nieuwe zenuwcellen en het ontstaan van meer verbindingen tussen zenuwcellen zijn het gevolg van sporten. Al deze veranderingen kunnen dus bijdragen aan een verbetering van de cognitieve prestaties (Best, 2010).

Eveneens is er bewijs gevonden dat dezelfde hersengebieden worden gebruikt voor zowel sporten als doelgericht leren.

Sporten, bewegen en goed leren staan dus direct met elkaar in verbinding. Zelfs het structureel naar school lopen of fietsen kan al van positieve invloed zijn op de leerprestaties van een kind.

 

Leren en bewegen

Voor basisschoolleerlingen geldt zelfs dat het bewegen in de klas al direct de aandacht en concentratie kan verhogen. Ook de motivatie en het gedrag van kinderen kan verbeteren naar aanleiding van bewegen in de klas. Er zijn zelfs praktijktoepassingen ontwikkeld waarbij basisschoolleerlingen tijdens hun taal of rekenles bewegend leren. Het trainen van motorische vaardigheden levert namelijk een bijdrage aan het trainen van cognitieve vaardigheden. Dit geldt vooral voor kinderen onder de 9 jaar. Zo geven zij bijvoorbeeld antwoord op een rekensom door het juiste aantal bewegingen te maken.

Hoewel deze methode niet van toepassing is op pubers, geeft het wel weer aan dat bewegen belangrijk is. Hoe dan ook is het zo dat bewegen werkt! Sport is een onmisbare factor als het gaat om het leerproces bij kinderen.

 

Studiebegeleiding Nijmegen en Sport

Sporten is dus ontzettend belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Daarom is Studiebegeleiding Nijmegen altijd op zoek naar samenwerkingen met sportverenigingen. Zodat de combinatie sport, bewegen en leren, zo goed mogelijk op elkaar wordt afgestemd.

Zo hebben wij bijvoorbeeld een interne vestiging binnen de hockeyvereniging R.K.H.V. Union in Malden. Clubleden kunnen dan tussen school- en trainingstijden door op de sportclub terecht voor studiebegeleiding. Ook het sociaal emotionele aspect speelt hierin dus een rol. Leerlingen die samen naar de sportclub gaan, kunnen tegelijkertijd naar studiebegeleiding gaan.

Wilt u meer weten over deze samenwerkingen en wat dit precies inhoudt neem dan contact met ons op via het contactformulier.