Stage

Stagiaires | Stage lopen | HBO | WO

Reviews oud-stagiaires

Naomi – Social Work HAN 1e jaar 

Als stagiaire bij Studiebegeleiding Nijmegen heb ik veel geleerd. Ik heb een goed beeld van de organisatie kunnen krijgen, omdat ik op meerdere locaties mocht meelopen. Tijdens mijn stage heb ik veel contact gehad met leerlingen en medewerkers. Ik ben blij dat ik een ervaring rijker ben en gekozen heb voor studiebegeleiding! 

 

Luuk – Social Work HAN 2e jaar 

Vanaf het moment dat ik op de locatie stage kwam lopen, voelde ik me al erg snel op mijn gemak in het team. Het is een jong team waardoor ik merk dat er veel overkomsten met elkaar zijn. Ook tonen zij interesse in jou en elkaar waar je mee bezig bent. Ook de stage- en praktijkbegeleider nemen voor jou de tijd, maar geven jou ook de tijd om jezelf te ontwikkelen. Ze zijn hierin erg betrokken. Tijdens de leerlingbegeleiding heb je veel contact met de leerlingen en leer je ze ook echt kennen. Leuk dat er tussendoor ook ruimte is voor een praatje over wat de leerlingen en je teamgenoten bezighoudt! 

 

Lisa – Pedagogiek Fontys 2e jaar 

Tijdens mijn stage bij Studiebegeleiding Nijmegen heb ik veel mogen en kunnen leren. Binnen de leerlingbegeleiding wordt er veelal ingezet op de ontwikkeling van de executieve functies. Voor mij als HBO-student was dit eerst nog wel even zoeken, maar door ermee te werken en mijzelf te verdiepen in de literatuur, werd ik er steeds handiger in. Tijdens je stageperiode heb je om de week een gesprek met je stagebegeleider, waarin je jouw leerdoelen en hetgeen waar je tegenaan loopt bespreekbaar maakt. Persoonlijk heb ik heel veel aan deze gesprekken gehad, hierdoor kon ik zien hoe ik gegroeid ben en wat er bij mij past. Ik heb me hierdoor kunnen ontwikkelen in het vormen van mijn visie. Voor mij persoonlijk was het mooiste om een pedagogische relatie met de leerlingen op te kunnen bouwen. In een jaar tijd leer je een leerling zo goed kennen en kun je daardoor de juiste ondersteuning en begeleiding bieden. 

 

Laury – Master Pedagogische Wetenschappen en Onderwijswetenschappen 

Tijdens mijn stage bij Studiebegeleiding Nijmegen heb ik kennis gemaakt met veel nieuwe dingen, waaronder het begeleiden van leerlingen met als focuspunt de ontwikkeling van de executieve functies. Iedere stagiaire heeft een eigen team waar hij/zij de verantwoordelijkheid voor heeft. Voor deze leerlingen bedenk je plannen en interventies om ze goed mogelijk te kunnen ondersteunen en hen te helpen ontwikkelen. Hierbij kun je denken aan het leren plannen, het leren inzetten van actieve leerstrategieën en het leren terugkijken op het leerproces.  

Ik vond het erg leuk om te zien hoeveel leerlingen kunnen groeien in een korte tijd. Het opbouwen van een band met de leerlingen uit je team, zorgt ervoor dat je veel met deze leerlingen gedaan krijgt. Je merkt dat ze je steeds meer gaan vertrouwen. Ook bij een leerling waar het contact eerst wat stroever verloopt, is het heel erg fijn om uiteindelijk te kunnen ontdekken wat deze leerling nodig heeft. Ik heb ook een stukje een-op-een begeleiding mogen oppakken, namelijk door het geven van een toetsvreestraining. Deze training heeft de intentie om de angst/spanning omtrent het maken van toetsen te verminderen. Dit vond ik echt heel erg leerzaam en ontzettend dankbaar werk om te doen. De leerling die ik heb begeleid had echt baat bij de training, waardoor het haar kijk op toetsen volledig heeft veranderd. Ze heeft meer zelfvertrouwen gekregen. Te mogen zien dat een leerling, mede door mijn aandacht, zo’n verandering kan doormaken is echt fantastisch. De waardering die je hiervoor terugkrijgt van de leerling en van ouders doet je echt goed. 

 

Floor – Master Pedagogische Wetenschappen en Onderwijswetenschappen 

Ik heb mijn stage bij Studiebegeleiding Nijmegen ervaren als een erg leerzame periode. Vanaf het begin heb ik een groep van acht à negen leerlingen begeleid. De ondersteuning hangt af van de problematiek van de leerling en de module die de leerling volgt. Sommige leerlingen hebben bijvoorbeeld meer hulp nodig, terwijl andere leerlingen juist zelfstandig werken. Ik vond het erg mooi dat er een grote variatie was in de leerlingen die ik heb begeleid. Hierdoor werd ik steeds uitgedaagd om op zoek te gaan naar de juiste hulp die ze nodig hebben, afhankelijk van individuele verschillen.  

Daarnaast is er de mogelijkheid tot diagnostiek bij Studiebegeleiding Nijmegen. Een diagnostisch onderzoek wordt veelal opgezet naar aanleiding van observaties tijdens de begeleiding. Binnen het diagnostisch onderzoek is er een grote mate van vrijheid om geschikte meetinstrumenten af te nemen. 

Het werken in een team is een groot onderdeel van de stage. Vaak zijn er meerdere stagiaires aanwezig op dezelfde locatie. Met hen kun je overleggen als je ergens tegenaan loopt. Ook vinden er wekelijkse overleggen plaats, waarin leerlingen worden besproken of een specifiek onderwerp onder de aandacht wordt gebracht. Tijdens leerlingbesprekingen wordt er nagedacht over aandachtspunten in de begeleiding en mogelijke interventies om de leerlingen te ondersteunen. Gedurende een bespreking over een bepaald onderwerp kan er bijvoorbeeld worden gesproken over een thema als hoogbegaafdheid.  

Op dagelijkse basis rapporteer je over de begeleiding die je geeft aan de leerlingen. Daarnaast vinden er driemaal per jaar evaluatiemomenten plaats, waarbij er gereflecteerd wordt op de executieve functies. Een greep uit de executieve functies is planning, metacognitie, timemanagement, werkgeheugen en volgehouden aandacht. Je bedenkt zelf interventies voor de groep leerlingen waar je verantwoordelijk voor bent en evalueert deze. Daarna worden er tien-minutengesprekken gevoerd met ouders, die je als stagiaire op den duur gaat leiden.  

Kortom, een stage bij Studiebegeleiding Nijmegen is een waardevolle ervaring waarbij je veel leert over de executieve functies, omgang met leerlingen, functioneren in een team en het onderzoeken van eigen interesses!